gry online

 tematów: 33      wątków: 2617      wypowiedzi: 27.801
autor: fraza:
jeśli chcesz brać udział w dyskusji zaloguj się: użytkownik: hasło:
Podsumowanie aktywności na forum w ciągu ostatnich 24 godzin

Forum >> tips & tricks >> == Akademia Graczy ==


system automatycznej korekty błędów

autor treść
wypowiedzi: 2960
wątków: 471

== Akademia Graczy ==
29.01.2013 (Wt) 22.23 (4076 dni temu)
W tym wątku zapraszam do wpisywania dobrych porad, które mogą pomóc początkującym graczom.
Na co zwrócić uwagę analizując grę?
Gdzie szukać okazji rynkowych?
Jak przewidywać trendy rynkowe?
Jak budować trwałą przewagę konkurencyjną?

Umieszczanie linków do gier (z konkretnym przykładem ilustrującym poradę) oraz screenshoty mile widziane.

W tym wątku kolejność wpisów jest sortowana wg ocen wypowiedzi - najlepsze porady będą zawsze na górze. Zatem oceniajcie - "plusujcie" te porady, które szczególnie wam się podobają.
  
oceny:   
wypowiedzi: 715
wątków: 56
Inwestowanie na kredyt - teoria najprostszego przypadku
30.01.2013 (Śr) 12.51 (4075 dni temu)
W sporej liczbie miast gracza mają zdolność kredytową i mogą zaciągać kredyt na rachunku bieżącym, za które płacą później odsetki o których wysokości decyduje stopa procentowa.

Pytanie kiedy zadłużenie się przynosi Nam finansową korzyść ?

Rozpatrzymy przypadek inwestycji w hotel, który jest inwestycją o stałej stopie zwrotu. (i zakładamy brak kosztów ogólnych)

1 Sytuacja:
-- Hotel kosztuje 10.000$ i daje stałe 2.000$ zysku (czyli daje 20% rocznego zwrotu z inwestycji)
-- stopy procentowe wynoszą 20%
-- kupujemy hotel w całości za pieniądze z kredytu, wtedy:
1 przeliczenie: stan kasy: -10.000$ (koszt hotelu) + 2.000$ (zysk z hotelu) - 1.600$ (odsetki od kwoty 8.000$) = -9.600$
2 przeliczenie: stan kasy: -9.600$ + 2.000$ - 1.520$ (odsetki od kwoty 7.600$) = -9.120$
3 przeliczenie: -8.544$
(..)
Wniosek: opłaca się zainwestować w hotel o stopie zwrotu 20% przy koszcie pieniądza 20%, bo ten wydatek będzie się "spłacał sam"

2 Sytuacja:
-- tak jak ostatnio, tylko stopa procentowa jest równa 25%
1 przeliczenie: stan kasy: -10.000$ + 2.000$ - 2.000$ (odsetki od kwoty 8.000$) = -10.000$
2 przeliczenie: stan kasy: -10.000$ + 2.000$ - 2.000$ (odsetki od kwoty 8.000$) = -10.000$
Wniosek: zainwestowanie w hotel o stopie zwrotu 20% przy koszcie pieniądza 25% jest neutralne dla Nas z perspektywy stanu finansów: zadłużymy się na hotel, ale nie założymy sobie na szyję kredytowej pętli

3 Sytuacja:
-- tak jak ostatnio, tylko stopa procentowa jest równa 30%
1 przeliczenie: stan kasy: -10.000$ + 2.000$ - 2.400$ = -10.400$
2 przeliczenie: stan kasy: -10.400$ + 2.000$ - 2.520$ = -10.920$
3 przeliczenie: -11.596$
Wniosek: zainwestowanie w hotel o stopie zwrotu 20% przy koszcie pieniądza 30% jest nieopłacalne dla Nas z perspektywy stanu finansów: zadłużymy się i będziemy zadłużać się coraz bardziej

Duży wniosek:
Na farmie jest minimalnie inaczej niż w życiu: inwestycja w coś o stopie zwrotu dokładnie takiej jak koszt pieniądza będzie się spłacała sama z siebie. Skąd to się bierze ? Na farmie odsetki płacimy nie od kwoty jaką pożyczymy, tylko od kwoty jakiej nie spłacimy w ramach jednego przeliczenia. Z tego powodu występuje tutaj lekkie przesunięcie finansowej opłacalności inwestycji:

SZ - stopa zwrotu z inwestycji
GSP - graniczne stopy procentowe przy których inwestycja będzie neutralna finansowo dla Nas

GSP = (SZ / (100% - SZ)) 100%

Na przykładzie użytym w zadaniu: (gdy SZ = 20%)

GSP = (20% / (100% - 80%) 100% = (20% / 80%) 100% = (1/4) 100% = 25% (czyli sytuacja z przykładu 2)
oceny:   
Drużyna Epikura
wypowiedzi: 323
wątków: 13

Parametry miasta
11.11.2013 (Pn) 16.50 (3790 dni temu)
Jakoś długo nie mogłem się zebrać do napisania kilku wskazówek.

W jednej z gier na forum zobaczyłem rozmowę między młodszymi stażem graczami.

"Może cena mleka w końcu zacznie rosnąć"
"Rozegram w tym mieście 2-3 gry i będę wiedział czy pozbywać się krówek w pierwszym przeliczeniu czy nie".

1. NIGDY NIE WOLNO GRAĆ SCHEMATAMI W ŻADNYM MIEŚCIE!!!

2. NAJWAŻNIEJSZE PARAMETRY MIASTA;

- ludność np. 1000, migracja (ile osób przybywa do miasta) np. 20
- ilość krówek/owiec jakie posiada miasto
- ilość ziemi rządowej i ilość ziemi miasteczka
- stopy procentowe !!!!
- zdolność kredytowa !!!
- cena transportu zboża
- cena transportu krówek/owiec

(czytać zdarzenia losowe!!!)

Są to najważniejsze wskazówki, z którymi KAŻDY z graczy powinien się zapoznać przed rozpoczęciem gry!!!!

1 przykład.
- jeżeli widzimy, że miasteczko zamieszkuje np. 1000 osób- do miasta co roku przybywa np. ok 20 osób (niska migracja)
- miasto posiada 1000 działek ziemi
-miasto posiada 1000 krówek
- innymi słowy dużo ziemi, dużo krówek, mała migracja ludności

takie parametry startowe mówią nam, że możemy się spodziewać szybkiego spadku cen mleka i mięsa (duża rozrodczość krów a mało ludzi), najprawdopodobniej cena zboża również będzie spadać (chyba, że któryś z graczy zagra na tzw. pełny spichlerz chociaż nie zawsze jest taka możliwość).
W tym wypadku warto inwestować w nieruchomości i lub szukać okazji handlowych (kupić tanio na rynku lokalnym i wyeksportować).

Jeśli w tym wypadku miasteczko posiada mało krówek (1-20)- możemy być pewni, że cena mleka i mięsa będzie ostro rosła .


2 przykład.

STOPY PROCENTOWE

W parametrach miasta mamy podane stopy procentowe (czytać również zdarzenia losowe bo może się okazać , że po spełnieniu pewnych warunków stopy mogą wzrosnąć).

Jeśli w parametrach startowych mamy podane stopy % na poziomie 10-25% od zadłużenia to możemy sobie pozwolić na prawie beztroskie zakupy i zadłużanie się.

Trzeba również zwrócić uwagę na zdolność kredytową.
Jeśli w tym przypadku zdolność kredytowa wynosi np. 50% wartości majątku (czyli wyższa zdolność niż stopy %) można sobie harcować. Ale gdyby w tym wypadku zdolność kredytowa wynosiła 25% i niżej trzeba już uważać z zakupami.

Są miasta gdzie stopy procentowe wynoszą 40 - 120%

W TAKICH MIASTACH NIE WOLNO KUPOWAĆ NA KREDYT (są wyjątki ale trzeba dokładnie liczyć CZY NIE POPADNIEMY W ZADŁUŻENIE NIE DO SPŁACENIA), W TAKICH MIASTACH STARAĆ SIĘ OPEROWAĆ TAK ABY CAŁY CZAS BYĆ Z GOTÓWKĄ NA PLUS!!!!!!!

TRZEBA DOSTRZEC RÓŻNICĘ MIĘDZY GOTÓWKĄ A ZDOLNOŚCIĄ KREDYTOWĄ !!!!!

(np.gotówki możemy mieć 3000$ a zdolność 15000$)

Zwracać uwagę na cenę transportu krówek i zboża - (bo może się okazać, że cena transportu jest tak duża, że nie opłaca się eksportować małej ilości towaru).

KAŻDA GRA JEST INNA , WIĘC MYŚLIMY A NIE GRAMY SCHEMATAMI!!!!!


Dziękuję za uwagę , może komuś to się przyda.
oceny:   
wypowiedzi: 588
wątków: 61

Nowe-stare sposoby
30.01.2013 (Śr) 16.03 (4075 dni temu)
1. Patrz na zadłuzenie, zarówno swoje jak i innych graczy. Często gracze są bardzo zadłużeni. Tylko stale wzrastające ceny pozwalają im na dociągnięcie do końca gry. A gdyby nagle spadła cena ziemi? Rynek ziemi jest łatwy w manipulacji, czasem wystarczy wystawić 1 działkę na sprzedaż po -20%.
2. W pojedynkach jednak łatwo obronić się przed taką strategią. Pamiętaj o tym podczas gier 1-1. Wpisanie ile chcesz kupić ziemi (tylko po +20%) zamiast bezmyślnego klikania "max" może uchronić Cię przed bolesną porażką.
3. Jesteś monopolistą? Zadbaj o wzrost cen. Być może opłaca się kupować zboże na rynku lokalnym, aby jego cena stale wzrastała o 20%? Tylko pamiętaj, ze inni gracze zyskują na tym wiecej niż Ty (gdyż zaciągasz kredyt, sprzedajesz tylko nadwyżki zboża, myszy zjadają część zapasów ze spichlerza) dlatego taka strategia zaskutkuje tylko gdy masz dużo ziemi i jako jedyny uprawiasz zboże a duże zapasy mieszkańców powodują stały spadek cen.
4. Podobnie jeśli hodujesz krowy warto dbać o wzrost ich cen. Pamiętaj jednak, że jeśli cena bardzo wzrośnie nastąpi import krów. Wtedy pomyśl czy jesteś w stanie utrzymać wzrost cen aż do końca gry, czy nie narazi Cię to na zbyt duże zadłużenie. Czasem warto odpuścić jedno przeliczenie i pozwolić na spadek ceny zamiast się bezmyślnie zadłużać.
5. Eksperymentuj, próbuj, te strategie są dość popularne w tej grze, ale najpierw ktoś jako pierwszy musiał je zastosować. Zwracaj uwagę na jak najwięcej czynników, staraj się być jak najbardziej dokładny.
oceny:   
wypowiedzi: 103
wątków: 4

To ja takie podstawowe porady
30.01.2013 (Śr) 13.00 (4075 dni temu)
1) Zapoznać się z opisem gry
2) Nie unikać gier z dobrymi graczami, tam najwięcej się można nauczyć
3) Poszukać odpowiedzi na forum... czasem to ciężkie, ale tam już prawie wszystko jest
4) Jak nie wiesz co i jak pytaj zarówno w grze w komentarzach, jak i na SB (ShoutBox)
5) Nie zniechęcaj się, ta gra ma to do siebie, że dużo czasu zajmuje jej poznanie, ale za to szybko się nie znudzi (o super ludziach tutaj grających nie wspominając... )
oceny:   
wypowiedzi: 24
wątków: 0
Płace - jak można zarobić mimo drastycznych skoków płac
30.01.2013 (Śr) 16.17 (4075 dni temu)
W niektórych miastach bardzo ważnym zagadnieniem jest śledzenie nie tylko stopy procentowej kredytu, ale również wysokości płac i zatrudnienia.
Jest to problematyczne dla wielu nawet świetnych graczy więc myślę, że warto pochylić się nad tym zagadnieniem.

W niektórych miastach trzeba pilnować ilości zatrudnienia (ja jestem graczem drużynowym to dla mnie są to np. miasta San Miguel czy Virginia City, ale ten problem pojawia się również w wielu miastach indywidualnych) - jeżeli jest dużo wolnych działek do zakupu a mało pracowników (i wolny przyrost mieszkańców) to możemy spodziewać się, że wraz z zakupem ziemi wzrosną płace - przy czym warto sobie przeliczyć ile zatrudnimy i przewidzieć ile może zatrudnić przeciwnik (2 działki uprawy dowolnego zboża to 1 pracownik, 1 działka tytoniu to 1 pracownik, w przypadku hodowli liczba pracowników zależy od wielkości stada więc należy posłużyć się symulatorem rynku).

Załóżmy, że możemy podejrzewać, iż zabraknie pracowników podczas kolejnego przeliczenia, jakie są konsekwencje: wzrost płac, czyli utrzymania farmy - wzrost jest proporcjonalny w głównej mierze do ilości brakujących pracowników (mówię tu o wzroście procentowym). Wzrost nominalny może być znaczący i zrujnować graczy, np.

płaca w turze 1 wynosi 700$, bezrobocie 30 pracowników, przyrost bezrobocia 10, dochód z uprawy zboża 300$ na działce
kupujemy 200 działek
praca w turze 2 wynosi 1100$, bezrobocie 1, dochód z uprawy zboża (mimo iż cena została na poziomie 0) -400$ (razy 200 działek oznacza że straciliśmy w jednej turze 80.000$)

Trzeba wiec uważać, ale równie dobrze można to wykorzystać aby zbankrutować nieostrożnego przeciwnika.

Ja chciałbym jednak przekazać inną bardzo ważną informację: W JEDNEJ TURZE PAŁCE WZRASTAJĄ MAKSYMALNIE O 100%!!! (w przypadku braku znacznych zwyżek inflacyjnych - np. braku krów i wzrostów cen mleka i mięsa o 100% co rundę)

Konsekwencje - zmieńmy trochę opisany przypadek:

płaca w turze 1 wynosi 100$, bezrobocie 30 pracowników, przyrost bezrobocia 10, dochód z uprawy zboża 300$ na działce
kupujemy 200 działek
praca w turze 2 wynosi 200$ (czyli już maksymalny przyrost), bezrobocie 1, dochód z uprawy zboża (cena została na poziomie 0) 200$ (razy 200 działek oznacza że mimo wzrostów zyskaliśmy w jednej turze 40.000$)


A korzystając z okazji stworzenia tego wątku zadam pytanie do innych, jeszcze bardziej doświadczonych.

W kolejnej turze po wzroście cen jeżeli nie zrobimy zakupów powyżej przyrostu zatrudnienia płace spadną (nawet bardzo drastycznie, tak z obserwacji mogę powiedzieć że nawet o 80%). Prosiłbym o wyjaśnienie algorytmu spadku bo to też dość znacząca wiadomość, którą można dobrze wykorzystać planując zakupy w kolejnej turze.
oceny:   
wypowiedzi: 99
wątków: 16
Porady
21.04.2013 (Nd) 22.29 (3994 dni temu)
1. Warto zagladac w "przeliczenie" jest tam wiecej informacji, ktorych normalnie nie widac. Warto tez sprawdzac tam cene eksportowa zboza i krowek zwlaszcza gdy w miasteczku nie ma rynkow eksportowych.

2. W przypadku el paso przy zatrudnianiu kowboi gdy przeciwnik ma ich duzo, a my w tym momencie zatrudniamy aby sie bronic. Z drugiej strony nie chcemy zatrunic ich za duzo w przypadku gdy przeciwnik swoich zwolni warto dawac zlecenie na tylu co przybywa nowych w danym roku. Sprawia to, ze jezeli przeciwnik zatrudnia kowbojow na maksa i tak przydzial nowych pedzie pol na pol, a jezeli zwalnia to my nie przyliczym wtopy zatrudniajac za duzo.

3. Warto sprawdzac po ile jest ziemia rzadowa i czy w nastepnej turze bedzie ona dostepna. Mozna wtedy przygotowac wiecej gotowki na jej zakup np eksportujac krowki/owieczki..
oceny:   
wypowiedzi: 2960
wątków: 471

eksport krów a cashflow
30.01.2013 (Śr) 09.43 (4075 dni temu)
Czasem, gdy np. celem gry jest eksport albo spłacamy kredyt lub jest wysokie oprocentowanie debetu, ważniejsze od zysku jest ile faktycznie gotówki uzyskamy z eksportu krów.
Jak to sprawdzić?

Przydaje się oczywiście symulator rynku krów.

Po otwarciu i wpisaniu liczby eksportowanych krów widzimy jaki będzie zysk na produkcji mleka i jaki na eksporcie - http://screencast.com/t/Msi8k0s7FW - na tym przykładzie widzę, że zanotuję stratę ok 37.000 (o tyle spadnie mój majątek).

Aby przejść w 'tryb cashflow' należy w symulatorze jako cenę lokalną wpisać zero - http://screencast.com/t/SEkQnX4G0 - teraz widzę, że z eksportu krów otrzymam ok 57 tys gotówki, więc dzięki krowom mój poziom gotówki wzrośnie o ok. 59 tys.

Warto oczywiście urealnić cenę eksportową - jeśli dużo eksportujemy, a chłonność rynku eksportowego jest niska, to należy przyjąć w symulatorze cenę eksportową 10-30% niższą niż obecna.
  
oceny:   
wypowiedzi: 86
wątków: 3
do początkujących
30.01.2013 (Śr) 19.02 (4075 dni temu)
Drogi Początkujący Graczu!
Zaczynając przygodę w "farmersach" nie rozglądaj się wiele i nie czekaj, tylko graj! Rzuc okiem na porady szeryfa (i celne wskazówki Asiugi) i wskakuj na głęboką wodę. Wykorzystaj maksymalnie darowany Ci na początku abonament i zapisuj się gdzie się da. Zauważ, że jest też np. puchar, liga, scenariusz WW i pojedynki. Nie zniechęcaj się tym, że Cię wszyscy biją, później to się zmieni Czeka Cię wiele różnorodnych doznań (adrenalina skacze przy rywalizacji), problemy wyboru (główkowanie aż się kurzy), złośc na pecha i złe decyzje, ale jaka radośc ze zwycięstwa Do tego gadki-szmatki i poważne dyskusje, dowcipy, zjazdy i konkursy...
Krótko mówiąc jest tu super i zostań z nami jak najdłużej
Co do analiz, trendów, rynków i konkurencji? może później
oceny:      
wypowiedzi: 74
wątków: 4
oprocentowanie kredytu
31.01.2013 (Cz) 19.04 (4074 dni temu)
Jak policzyć jakie jest oprocentowanie kredytu spekulacyjnego?

Biorąc kredyt mamy zawsze podane ile dostaniemy teraz i ile musimy spłacić 4 tury dalej np. 2.500, do spłaty np. 7.000.

Oprocentowanie kredytu = (7.000/2.500)^0.25 - 1 = 29.3%

Dalej należy stosować rady zylo

Ale dam jeszcze przykład BŁĘDNEGO rozumowania korzyści z kredytu.
Biorę 2.500 a muszę spłacić 7.000, czyli 4.500 więcej. W związku z tym potrzebuję wydać to 2.500 tak, żebym zarabiał co turę 4.500/4 = 1.125 (w praktyce oznacza to, że oczekiwałbym stopy zwrotu na poziomie 45% (1.125/2.500).

To rozumowanie jest błędne ponieważ nie zakłada reinewstycji. Prawidłowe rozumowanie jest następujące: mam 2.500 z kredytu:
- tura 1: wydaje całość i zarabiam 30%
- tura 2: mam nowe wolne środki w wysokości 750. Inwestuję na 30%, zarabiam 30% z 2.500 i 30% z 750
- tura 3: kolejne wolne środki 975, inwestuję na 30% (moje inwestycje mają już wartość 4.225)
- tura 4 zarabiam 30% z 4.225 tj. 1267.5 i inwestuję na 30%.
- po tej turze moja sytuacja wygląda następująco: wartość moich inwestycji 5492.5, z których zarabiam 30% tj. 1.648. Zatem łącznie mam w majątku 7.140, a do spłaty 7.000 kredytu, więc jestem na tej operacji do przodu 140 (różnica między oprocentowaniem kredytu 29,3% a 30%).

OGRANICZENIA:
Powyższe rozumowanie jest modelowe i ma kilka ograniczeń oraz rzeczy które należy dodatkowo uwzględniać:
- koszty ogólne negatywie wpływają na nasze zyski (więc pogarszają nasze zarobki).
- ciężko znaleźć inwestycje o stałym zwrocie np. 30%. Zyski są różne w różnych turach, kasa nie jest idealnie podzielna, ale chodzi o to, żeby średnio zarobić 30%.
- w momencie spłaty możemy nie mieć gotówki, więc wyprzeda nam majątek po 90% jej wartości.
- kredyt opłaca się przeważnie brać na rynku rosnącym, bo zyski z tury na turę są większe (a i majątek sam z siebie drożeje)
- również kredyt opłaca się brać, aby wyjść z minusa jeśli koszty tego minusa są 50%, a koszty kredytu 30%. Nawet jak nie ma w tym momencie dużych szans na dobre inwestycje, to sam fakt wyjścia na 0 i oszczędzanie na odsetkach 50% jest korzystne.
oceny:      
wypowiedzi: 6
wątków: 1

Zakup ziemi - jak policzyć, ile działek kupię
16.02.2014 (Nd) 16.55 (3693 dni temu)
Porada może prosta, ale wydaje mi się dość użyteczna w szczególności w El Paso (ale nie tylko).

Załóżmy, że mamy turę, w której przewidujemy, że będzie bardzo wysoki popyt na zakup ziemi. Widzimy jednak, że mieszkańcy miasteczka oferują jedynie 6 działek ziemi po cenie +20, a rząd nie sprzedaje w tej turze swoich działek. Cena działki po +20 wynosi $300.

Gracz1 posiada $4000 limitu do dyspozycji (łącznie z ew.kredytem i prezentem dla bankiera, jeśli przewidujemy, że zechce z nich skorzystać).
Gracz2 posiada $2500 limitu (również biorąc pod uwagę wszelkie możliwości na powiększenie limitu).

Jak duże ustawić zlecenie na zakup ziemi po +20, aby Gracz1 kupił nie mniej niż przeciwnik (czyli co najmniej 3 działki)?

Maksymalne zlecenie na zakup działek Gracza2 wynosi podłoga z $2500/$300 = 8.
Oznaczmy przez x zlecenie Gracza1.

Aby Gracz1 kupił co najmniej 3 działki, musi zostać spełniona następująca nierówność:

[x / (x+8)] * 6 >= 2,5

Równanie to oznacza, że stosunek zlecenia Gracza1 na zakup działek w stosunku do sumarycznego zlecenia obu graczy przemnożone przez podaż miasteczka jest większe lub równe 2,5. W takiej sytuacji Gracz1 kupi 3 działki (2,5 zaokrągla się już w górę).

Z nierówności wyznaczamy, że x >= 5,71, co oznacza, że jeżeli Gracz1 złoży zlecenie na zakup co najmniej 6 działek, to bez względu na to, co zrobi Gracz2, Gracz1 kupi co najmniej 3 działki.

Zatem Gracz1 z posiadanego limitu $4000 może przeznaczyć $1800 na zakup ziemi (co umożliwi mu zakup co najmniej 3 działek), a resztę limitu może wykorzystać na inne inwestycje.


To zagadnienie oczywiście można rozwinąć na grę więcej niż dwóch graczy.
W podobny sposób można szacować ilość zatrudnianych kowbojów (szczególnie w pierwszej turze ale nie tylko).
oceny:   
wypowiedzi: 2960
wątków: 471

Przechowywanie nadwyżek zboża
30.01.2013 (Śr) 14.32 (4075 dni temu)
Czasami nie warto sprzedawać całego zboża na rynku lokalnym - gdy następuje redukcja ofert zboża i ustawiliśmy ofertę w stylu 'sprzedaj wszystko', to nadwyżka nie sprzedana w normalnym trybie (po przeliczeniu redukcji), jest sprzedawana do spichlerza miejskiego z dyskontem 10%.
Dlatego warto ustawić ofertę w stylu '-999999' (lub zaznaczyć 'sprzedaj wszystko' i wpisać w okienko tekstowe '1' - to będzie znaczyło 'sprzedaj wszystko minus jeden') - wtedy niesprzedana nadwyżka przechowywana jest w spichlerzu i możemy ponownie ją sprzedać w kolejnym roku.

Warto z tego korzystać gdy:
- nie powoduje to wzrostu zadłużenia i odsetek
- jest spora szansa na wzrost ceny sprzedaży w kolejnych latach
- szczególnie dla bawełny - gdyż ona nie jest zjadana przez myszy (pozostałe zboża zjadane są w tempie 5% na turę).
  
oceny:   
wypowiedzi: 715
wątków: 56
Ciemna strona prezentu dla bankiera
01.02.2013 (Pt) 09.49 (4073 dni temu)
W większości miast z limitem kredytowym jest dostępny prezent dla bankiera, który daje Nam od ręki dodatkowy limit na wydatki, przez co wydaje się bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem. A jak wygląda ten mechanizm od środka ?

Opiszę na na przykładzie 3 etapu WW: Kopalnia Złota

Majątek startowy: około 32.000$
Bazowa zdolność kredytowa: 35% majątku
Cena prezentu dla bankiera: 5.000$
O ile % prezent podwyższa bazową zdolność kredytową: o 50%

Ile dodatkowego limitu daje Nam prezent w tym wypadku ?
Podnosi bazową zdolność kredytową o 50%, czyli Nasza bazowa zdolność kredytowa wzrośnie o 35% 50% / 100% = 17,5% majątku
Dodatkowy limit w $: 32.000$ 17,5% - 5.000$ = 600$

Dzięki prezentowi zyskujemy dodatkowe 600$ na wydatki.

Ciemna strona:
Wydaliśmy na prezent 5.000$, jeśli się zadłużymy na ten cel to będziemy płacić odsetki i trzeba rozważyć czy to Nam się opłaca, ale dochodzi inna rzecz:
- Nasz majątek zmniejszył się o 5.000$ (bo prezent dla bankiera nie jest wliczany do Naszego majątku), z tego powodu w kolejnym przeliczeniu mamy mniejszy limit kredytowy o: 5.000$ 35% = 1.750$ względem sytuacji gdybyśmy prezentu nie wzięli, a pieniądze przeleżałyby odłogiem.

Podsumowanie przykładu:
Zyskujemy dodatkowe 600$ na wydatki od ręki, ale za rok mamy limit mniejszy o 1.750$ względem sytuacji gdybyśmy prezentu nie brali. Warto ocenić czy dodatkowy limit teraz jest warty mniejszego limitu za rok. Jeśli nie weźmiemy to za rok stajemy przed podobnym dylematem, z tą różnicą, że najprawdopodobniej mamy większy majątek i ilość dodatkowej gotówki od ręki jest większa.

Inne miasta:
W miastach gdzie zdolność kredytowa jest duża, a prezent drogi ten efekt widoczny jest bardziej. W miastach gdzie prezent dla bankiera jest tani ma to marginalne znaczenie.
oceny:   
wypowiedzi: 57
wątków: 4
trudna sytuacja
10.02.2013 (Nd) 02.30 (4065 dni temu)
Jeżeli uprawy przynoszą stratę, krowy również są nieopłacalne to:

1. warto czasem wyzbyć się krów a działki przeznaczyć pod pastwiska - płacimy od nich wtedy tylko podatek - unikamy kosztów pracy

2. warto zwrócić uwagę na ceny zboża i krów na rynku lokalnym i exportowym - może tutaj da się coś zarobić poprzez zakup na rynku lokalnym i wyeksportowanie (uwaga na koszty transportu - trzeba je wkalkulować)
oceny:   
wypowiedzi: 16
wątków: 2
Kowboje
18.09.2013 (Śr) 19.58 (3844 dni temu)
Długo się zastanawiałem czy zamieścić tu tą radę - po co sobie konkurencje robić, i zdradzać swój największy sekret. Lecz nie znam żadnej innej rady na grę, o której by nie wiedziało większość graczy, a która nadaje się do wpisu w zacnej Akademii Rada jak wyżej wspomniałem tyczy się gier z kowbojami.


Zastosowanie:
-gry z kowbojami, drużynowe i indywidualne, szczególnie ElPaso (bo tylko jeden przeciwnik i często dużo bezrobotnych kowboi).

Moment stosowania:
- gdy ceny zboża rynku eksportowego i lokalnego jest +- 10%, i gdy przeciwnik prowadzi wzmożoną produkcje zboża. Musi być to też osoba w miarę doświadczona (czytaj: używa spichlerza), ponadto bardzo korzystna jest sytuacja (bardzo częsta w ElPaso) że macie po parę kowboi, a dużo jest bezrobotnych.

Ograniczenia:
-musimy mieć na tyle ziemi, a właściwie tyle produkować zboża, że jesteśmy wstanie zaniżyć cenę zboża na lokalu. Jest furtka by to ograniczenie pokonać, lecz zawodna. Furtką tą jest sprzedaż tylko po cenie 0 -10 lub -20, lecz czasem mimo takiego ustawienia manewr nam nie wyjdzie (np: w wyniku, że produkcja miasteczka jest niska)

Przebieg(to wszystko w jednym przeliczeniu, a kolejność ma jedynie znaczenie porządkujące), co zrobić:
1. Przeszpiegi - patrzymy ile przeciwnik ma działek pod zboże, ile produkuje zboża, ile ma kowboi, jaka jest cena zboża na lokalu i eksportowa.
2. Przytrzymujemy kursor na krzyżyku rynku zboża i patrzymy ile ok. produkuje miasteczko, a ile my (to znaczy Ty;P). Dodajemy te dwie cyfry, i porównujemy z popytem miasteczka na zboże - wiemy już czy jesteśmy wstanie zaniżyć cenę na lokalu i do jakiej ceny (do -20, czy -10)
3. do symulatora rynku zboża wpisujemy ilość wyprodukowanego PRZEZ PRZECIWNIKA zboża z poprzedniej rundy (albo jak mamy kryształową kulę: to wartość przewidywaną) i patrzymy po jakiej cenie opłaca mu się już bardziej eksport, niż sprzedaż na lokalu.
4. My (to znaczy Ty) natomiast ustawiamy sprzedaż zboża przynajmniej o 10% niższą niż ta, która jest opłacalna dla przeciwnika, a wiedząc że uda nam się zaniżyć cenę, wiemy też, że każdy doświadczony gracz (nasz przeciwnik) uruchomi eksport...
5. Najmujemy wszystkich dostępnych kowboi i atakujemy eksport zboża przeciwnika.

Zalety:
Ile razy trafiłeś jak grochem w ścianę ze swoim atakiem na przeciwnika? Bo nic nie wyeksportował? Bo ataku się spodziewał? (Ponosząc ogromne koszty utrzymania kowboi). Tu sytuacja jest zupełnie inna, bo jeśli grasz z doświadczonym graczem na 100% będzie eksportował zboże. Co więcej - nie spodziewając się zupełnie na pierwszy rzut oka irracjonalnego zagrania (sprzedaż po -20 czy -10 w zależności od przypadku na lokalu, jak opłaca się +10 lub eksport) najprawdopodobniej nie obstawi konwoju należycie i będzie totalnie zaskoczony. Jak w miasteczku było dużo niezatrudnionych kowboi sukces gwarantowany. Sposób wielokrotnie sprawdzony, a jego skuteczność z doświadczonymi graczami jest ponad 80%. Jak nie zwolnimy kowboi, doświadczony gracz po ataku może wręcz zrezygnować z eksportu, mimo że jest o wiele bardziej opłacalny. Cokolwiek zrobi, będzie dla niego źle.
oceny:   
wypowiedzi: 609
wątków: 7
Porada dla Szeryfa:)
29.01.2015 (Cz) 23.06 (3346 dni temu)
Fajny tekst umieściłeś w Interii. I dlaczego to tylko mignęło na SB? A tyle "okienek" zajętych nieaktualnymi informacjami. To taka reklama na "półgwizdka"
Pozwolę sobie podać link obowiązkowy dla każdego Farmersa:
http://gry.interia.pl/newsy/news-farmersi-pl-darmowa-gra-uczaca-biznesu,nId,1595496#pst84761160
oceny:   
Wiejski Punk
wypowiedzi: 77
wątków: 6

;)
30.01.2013 (Śr) 16.07 (4075 dni temu)
ja najwięcej nauczyłem się z analizy gier innych graczy a przede wszystkim z rekordów miast. Analizowałem każda turę dlaczego akurat tak dany gracz postąpił. Kiedyś historia była pełna i można było przeanalizować każda grę. Najwięcej zawsze było w zakładce przeliczenie. Obecnie historia gier jest 6-mesieczna
oceny:   
wypowiedzi: 204
wątków: 5
gromadzenie zboza i zlodzieje zboza
11.02.2013 (Pn) 09.03 (4063 dni temu)
w grze na gromadzenie zboza czasem warto wyeksportowac zboze nawet przy niekorzystnej cenie eksportowej, zeby sprowokowac zdarzenie "zlodzieje zboza" i/lub import. szczegolnie oplaca sie to gdy mamy spory limit, a malo zgromadzonego zboza. przeciwnicy z pelnym spichlerzem traca spora czesc zboza, a w przypadku importu my majac spory limit skupujemy zboze
oceny:   
wypowiedzi: 60
wątków: 0
Jeszcze o ziemi
07.03.2013 (Cz) 23.53 (4039 dni temu)
1. Jeśli spodziewasz się, że przeciwnik będzie chciał obniżyć cenę ziemi sprzedając 2-3 działki za -20, a wiesz że są gracze, którzy kupują ją pkc(tak często bywa w grach wieloosobowych), możesz spróbować mu przeszkodzić też wystawiając 2-3 działki na sprzedaż, ale za +20. Wówczas wolumen sprzedaży będzie największy przy cenie maksymalnej i cena wzrośnie.
2. Jeśli grasz przeciw hodowcy owiec, staraj się wykupić ziemię. Jeśli hodowca nie będzie w stanie kupić wystarczająco dużo ziemi, wzrost jego stada będzie mocno ograniczony lub nawet zablokowany. Wtedy musi on albo eksportować je, co zwykle zwiększa podaż i presję na spadek ceny, albo je tłuc za coraz niższą cenę uboju.
oceny:   
wypowiedzi: 75
wątków: 3
Drużynówki - chyba o nich jeszcze nikt nie pisał ;)
27.03.2013 (Śr) 21.18 (4019 dni temu)
Gry drużynowe najczęściej wyglądają tak, że doświadczony gracz wydaje polecenia a pozostała część ekipy ustawia polecenia i zaznacza na zielono.
Jednak taki sposób "klikania na małpę" raczej niczego nie nauczy, dlatego warto pytać dlaczego są takie a nie inne polecenia, warto przedstawiać swoją wizję rozgrywki, warto również próbować przedstawiać alternatywne zagrania oczywiście popierając je odpowiednimi wyliczeniami.

Gwarantuję, że taka gra na zasadzie współpracy i kooperacji da wszystkim dużo więcej satysfakcji i radości, nawet przy przegranych starciach.
oceny:   
wypowiedzi: 2960
wątków: 471

Zlecenie na zboże, a sprzedaż na rynku
30.01.2013 (Śr) 09.33 (4075 dni temu)
Gdy realizujemy zlecenie na zboże, czasem gracze nie wiedzą, co robić z 'nadwyżką' - jak ją sprzedać?
Przykładowo - mamy zgromadzić w spichlerzach 10.000 worków pszenicy, a wyprodukujemy np. 12.400.

Jedna opcja to sprzedaż na rynku lokalnym 'wszystko minus 10.000'. Ustawienie oferty wygląda tak: http://screencast.com/t/4AswqHCDG - zaoferujemy więc lokalnie 2400 worków (równie dobrze można wpisać '-2400') i oczywiście nasza oferta może ulec redukcji, jeśli będzie redukcja na rynku.

Druga opcja to oczywiście sprzedaż na rynku eksportowym 'wszystko minus 10.000' - ustawienie oferty wygląda tak: http://screencast.com/t/ppTsHp12p. Warto tak zrobić, gdy cena eksportowa jest wyższa od lokalnej (i niskie koszty transportu) lub cena kontraktu nie jest powiązana z ceną eksportową.

Natomiast zwykle nie warto stosować obu podejść jednocześnie - bo może się okazać, że lokalnie z zaoferowanych 2400 worków sprzedamy 2200, a 200 szt wyjedzie na eksport, co przy wysokich kosztach transportu może być bardzo nieopłacalne.

Oczywiście każda sytuacja jest inna. Warto jednak wiedzieć, jakim wachlarzem opcji dysponujemy.
  
oceny:   
wypowiedzi: 2960
wątków: 471

Irygacja a kurs agro.
30.01.2013 (Śr) 09.50 (4075 dni temu)
2 porady odnośnie irygacji:

- jeśli kupujesz nową ziemię, która będzie wykorzystana pod uprawy, możesz od razu zaplanować jej zirygowanie. Jeśli zaplanujesz 100 irygacji, a po zakupie ziemi będziesz mieć tylko 80 działek, to tylko 80 zirygujesz - nie poniesiesz kosztu irygacji 20 nieistniejących działek.

- jeśli rentowność irygacji i kursu agronomii jest zbliżona, to zwykle lepiej wybrać irygację. Czemu? Bo irygacja wlicza się do majątku trwałego (w kwocie 75% poniesionych kosztów), natomiast kurs agro jest czystym kosztem i powoduje obniżenie majątku (i zdolności kredytowej). Minusem irygacji jest, że ją tracimy w przypadku wyprzedaży działek (choć w pierwszej kolejności wyprzedawane są działki niezirygowane), a kurs agro jest 'na zawsze' i gdy dokupujemy nowe działki, są one od razu 'objęte' kursem agro.
  
oceny:   
wypowiedzi: 38
wątków: 0
porada
30.01.2013 (Śr) 19.25 (4075 dni temu)
dodam ze bardzo ważną rzeczą zwłaszcza jak gramy w el paso jest zwracanie uwagi na szczegóły (irygacje itp) często zdarza się tak ze to one właśnie decydują o końcowym wyniku gry
jak to się mówi:"diabeł tkwi w szczegółach"
oceny:   
wypowiedzi: 100
wątków: 7

porady
10.02.2013 (Nd) 22.21 (4064 dni temu)
napiszę to co mi pomagało w zrozumieniu gry

1. obserwowanie gry zawodników, którzy odnieśli w danym mieście wygraną (szczególnie polecam analizowanie rekordów, można sporo się nauczyć) - z takiej analizy można zrozumieć specyfikę gry w danym mieście. Punkt szczególnie polecany graczom nowym lub poznającym dane miasto

2. czasem opłaca się zagrać wbrew rozsądkowi - np. w grze na krowy ubijałem krowy w pierwszej turze, pozostali zostawali z krowami. to powodowało ze przeciwnicy mieli mało opłacalną hodowlę, a ja kasę na zakupy ziemi i szybko rosnące ceny zboża (uwaga: nie zawsze się to sprawdzało). dzięki tej strategi miałem kasę na zakupy krów w późniejszych przeliczeniach - najbardziej to przećwiczyłem w Dallas

3. już pisano o obserwowaniu płac wiec tylko krótko by się nie powtarzać - to czynnik mogący zdecydować o wygranej lub przegranej (a nawet bankructwie) - polecam post aendrju, sporo wyjaśnia

4. oprocentowanie - im wyższe tym ciekawiej. Przy bardzo wysokim oprocentowaniu (powyżej 50%) trzeba szczególnie zwrócić uwagę by nie schodzić z limitem na minus, bo taka wyprzedaż może być początkiem klęski. Często warto wydać tylko gotówkę na zakupy, a nie cały limit (jest niestety sporo wyjątków - przykładem post zylo)

Jak przypomni mi się jeszcze coś z mojej nauki to dopisze
oceny:      
wypowiedzi: 2960
wątków: 471

wysokie odsetki - kiedy jednak warto się zadłużać?
27.03.2013 (Śr) 14.46 (4019 dni temu)
wiadomo, że jak jest wysoka stopa procentowa, to nie warto mieć aktywów o niskiej rentowności jeśli jesteśmy zadłużeni.

dlatego zwykle opłaca się np. ubić lub sprzedać/wyeksportować krowy nawet z niewielką stratą, po to by płacić mniej odsetek.

ale czasem są wyjątki.

zacznijmy od tego, że odsetki liczone są od końcowej kwoty zadłużenia, powstałej już po wyprzedaży majątku. (w praktyce algorytm liczy odsetki przed wyprzedażą - i jeśli zadłużenie przekracza zdolność kredytową, to następuje wyprzedaż majątku, a odsetki następnie są odpowiednio zmniejszane.)

zatem, jeśli wiemy, że nasze zadłużenie i tak będzie zbyt duże i czeka nas wyprzedaż, to nie warto redukować zadłużenia - niech aktywa popracują przez całą turę zanim zostaną sprzedane.

przykład (w dużym uproszczeniu):
- mam owce warte $10.000 i na koniec tury będę miał $10.000 debetu przy limicie $5.000. owce dają mi $5.000 zysku na turę.
- mogę sprzedać 90% owiec za ok $9000 i na koniec mieć ok. $5000 debetu unikając wyprzedaży owiec (dochód z owiec będzie wtedy ponad $4000 niższy)
- alternatywnie mogę nie sprzedawać owiec - normalnie się rozmnożą, dadzą $5000 zysku z produkcji wełny. i na koniec tury odpowiednia ilość zostanie wyprzedana, by zredukować mój debet do $5.000. jednakże w tym wypadku stracę raptem ok 1/3 owiec. zatem ta opcja jest znacznie korzystniejsza - tracę znacznie mniej owiec, kończąc turę na podobnym poziomie gotówki.

Oczywiście w swojej strategii należy uwzględnić też różne inne czynniki (rentowność owiec, cenę eksportową, cel gry etc). Pozbywać możemy się oczywiście też ziemi lub licytowalnych nieruchomości. Zasada zwykle jednak podobna przy wysokich odsetkach - albo jak najmniejsze zadłużenie, albo na maxa i wyprzedaż
  
oceny:   
wypowiedzi: 176
wątków: 8
Kredyt ratunkowy
09.09.2013 (Pn) 18.53 (3853 dni temu)
Warto zapamiętać, że jeżeli Twój majątek spadnie poniżej 50% od wartości 0, to możesz wziąć kredyt ratunkowy w wysokości 1000$. Spłacisz go w 3cim przeliczeniu od daty zaciągnięcia (o rok wcześniej niż kredyt spekulacyjny gdybyś brał w tym samym roku), kwota spłaty to 1500$.

Kredyt ten możesz zaciągnąć w każdym mieście, niezależnie od tego czy przewidziane jest w nim możliwość kredytowania spekulacyjnego

Jest to szczególnie ważna informacja, gdy miasto w którym grasz ma trudne ustawienia, majątek gracza jest mały, bądź nie ma możliwości pozyskania finansowania.

Kilka razy strategią na specjalne obniżenie swojego majątku o te 50% w pierwszym przeliczeniu i wzięcie kredytu w 2gim można wygrać grę.

Przykład można zobaczyć w moim profilu, i grze jaką zapisałem i ustanowiłem rekord w Nashville na gromadzenie krów.
oceny:   
wypowiedzi: 101
wątków: 16
orlando
30.01.2013 (Śr) 17.54 (4075 dni temu)
to ja napisze cos takiego
w niektorych miastach np. orlando trzeba zwrocic uwage na place poniewaz mozna szybko zakonczyc gre z bankrutem praktycznie na niektorych parametrach w tym miescie to tylko kawaleria nas utrzymuje nic nie jest oplacalne w miare mozliwosci finansowych jedynie nieruchomosci i kawaleria utrzymuja nas przy zyciu wiec warto zwrocic uwage na place w niektorych miast zeby pozniej nie okazalo sie skad mam bankruta ( wiem to z doswiadczenia w tym miescie )
oceny:   
wypowiedzi: 6
wątków: 1
Dla początkujących
31.07.2014 (Cz) 14.49 (3528 dni temu)
Jeżeli jesteś nową osobą, bądź chcesz spróbować swoich sił w nowym mieście, proponuję prześledzić 3-5 poprzednich gier (szczególnie z parametrami losowymi).

Doświadczone osoby z reguły dostosowują swoje taktyki do odpowiednich parametrów. Diabeł tkwi w szczegółach jak i również by zdobyć wiedzę trzeba się uczyć od najlepszych.

Przegrane rozgrywki dokładnie przeanalizować, zobaczyć gdzie zrobiło się źle i w następnej grze poprawić błędy. Nikt nie urodził się zwycięzcą.

Doświadczenie i nabywanie umiejętności typowego przedsiębiorcy pomoże Tobie zwyciężać na Farmie a także ułatwi podejmowanie decyzji w życiu prywatnym.

Umiejętność podejmowania dobrych decyzji jest bardzo ważna.

Do zobaczenia na szczycie
oceny:   
wypowiedzi: 14
wątków: 0
Kilka porad, głównie dotyczących kredytów
09.08.2016 (Wt) 15.16 (2788 dni temu)
Zacznijmy od kilku kwestii związanych z kredytami. Jest już wiele rad w tej materii, ale zostało kilka rzeczy, na które moim zdaniem warto zwrócić uwagę bądź je uściślić.

1) Oprocentowanie zwykłego kredytu (zaciąganego automatycznie) różni się w zależności od miasta. Ja osobiście wyróżniam 3 przedziały (granice są umowne i zależą od wielu czynników):
a) niskie oprocentowanie (do około 25%),
b) średnie oprocentowanie (do około 40%),
c) wysokie oprocentowanie (powyżej 40%).

Kiedy oprocentowanie jest niskie, możemy kupować na kredyt niemal do woli (z wyjątkiem inwestycji, o których wiemy, że przyniosą stratę, jak np. zakup ziemi przy zbyt niskich cenach, o ile nie jest to cel gry). Większość inwestycji ma stopę zwrotu zbliżoną lub przewyższającą oprocentowanie kredytu, w związku z czym nie grozi nam masowa wyprzedaż majątku. Nie oznacza to, że nie warto zastanowić się nad inwestycjami - zawsze lepiej inwestować w to, co przynosi większy zysk.

Przy średnim oprocentowaniu należy już być ostrożnym w zaciąganiu kredytu. W przypadku niekorzystnego obrotu spraw na rynkach możemy popaść w długi trudne lub nawet niemożliwe do spłacenia. Nawet jeżeli wyjdziemy z zadłużenia, to 3-4 tury z limitem wykorzystanym w wysokim stopniu mogą sprawić, że wypadniemy z gry o zwycięstwo.

Należy unikać kupowania na wysoko oprocentowany kredyt (tzn. starać się być z gotówką na plusie). Oczywiście zdarzają się wyjątki, ale z reguły bardzo trudno wyjść z takiego zadłużenia.

2) Tutaj chciałbym odnieść się do rady janosika odnośnie kredytu spekulacyjnego. Jego rada jest prawdziwa jedynie w przypadku kupowania krów na ubój/eksport lub kupowania zboża na eksport. Jeżeli chcemy za kredyt spekulacyjny kupić jakąś ziemię, nieruchomość bądź kurs, to inwestycja ta powinna zarobić w ciągu 4 lat tyle, ile wynosi kwota spłaty kredytu (względnie - pomniejszona o zwiększoną zdolność kredytową z tytułu większego majątku). Przykład: miasto Guangzhou (zadanie "Zostań Chińczykiem" ) - kupowanie fermy drobiu za pieniądze z kredytu spekulacyjnego prowadzi do bankructwa. Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy mimo wszystko warto kupić taką nieruchomość gdy obawiamy się, że za kilka tur nie będzie już dostępna - oczywiście o ile jesteśmy w stanie spłacić kredyt spekulacyjny z innych źródeł (czyli z majątku dotychczas posiadanego i zysków z niego).

3) W większości przypadków kredyt spekulacyjny jest ryzykowny. Należy dokładnie przemyśleć, czy będziemy w stanie go spłacić. Jeżeli mimo wszystko chcemy podjąć ryzyko - warto wiedzieć z czym się ono wiąże. Najważniejsze to nie dopuścić do wyprzedaży majątku. Z drugiej strony, zaciągnięcie kredytu spekulacyjnego aby wykupić jakąś nieruchomość z licytacji (młyn, poczta, itp.) albo zlecenie specjalne na zasadzie "wóz albo przewóz" może dać nam znaczącą przewagę.

Zasadniczo są dwa sposoby spłaty kredytu spekulacyjnego - gotówka i zwykły kredyt. Zacznę od tego drugiego. Kredyt spekulacyjny możemy spłacić zwykłym kredytem, jeżeli nasz majątek wzrośnie w ciągu 4 lat na tyle, by nasza zdolność kredytowa (a dokładniej: dostępny limit) przewyższała kwotę spłaty kredytu. Jeżeli jesteśmy w stanie bez problemu taki stan rzeczy osiągnąć (w wielu miastach nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza kiedy startujemy z malutkim majątkiem), to możemy w sposób płynny zamienić jeden kredyt na drugi. Pamiętajmy jednak, że w przypadku średniego lub wysokiego oprocentowania zwykłego kredytu wciąż możemy wpaść w kłopoty.

Jak obliczyć opłacalność takiego kredytu? Powiedzmy, że dostępny limit to $2000, hotel kosztuje $5000, mamy możliwość zaciągnięcia kredytu spekulacyjnego w wysokości $3000, do spłaty $7000 po 4 latach. Hotel przynosi jakiś zysk (np. $2000). Normalnie stopę zwrotu (SZ) obliczylibyśmy następująco:

SZ = coroczny_zysk / cena_hotelu, czyli SZ = $2000 / $5000 = 40%

Ale w przypadku kupowania hotelu za kredyt spekulacyjny musimy uwzględnić całkowity poniesiony przez nas koszt:

SZ = coroczny_zysk / (wkład_własny + kwota_spłaty_kredytu_spekulacyjnego), czyli SZ = $2000 / ($2000 + $7000) = $2000 / $9000 = 22.222...%

Teraz, jeżeli zamierzamy spłacić kredyt spekulacyjny zwykłym kredytem, to zakup hotelu będzie opłacalny tylko kiedy oprocentowanie nie przekracza 22%. W przypadku nieruchomości takich jak tartak czy sklep sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, ponieważ tam zysk dzieli się na liczbę wybudowanych nieruchomości.

Drugi sposób spłaty kredytu spekulacyjnego, czyli za gotówkę, stosujemy w miastach, w których nie chcemy bądź nie jesteśmy w stanie zaciągnąć zwykłego kredytu (kredyt niedostępny, wysokie oprocentowanie, albo niska zdolność kredytowa). Wówczas albo zaciągamy kredyt spekulacyjny na handel (zakup krów na ubój/eksport lub zboża na eksport), albo wyłącznie na inwestycje o wysokiej stopie zwrotu (np. nieruchomości albo ziemię jeżeli roczny zysk przewyższa cenę zakupu), albo zdobywamy gotówkę na spłatę kredytu z innych źródeł (tzn. zaciągamy kredyt np. na zakup nieruchomości, a później ubijamy stado by spłacić kredyt). Ostatni sposób jest opłacalny tylko w przypadku "strategicznych" nieruchomości, które choć teraz są mało opłacalne, mogą przynieść znaczne zyski za kilka tur (np. z powodu gorączki złota).

4) Popularnym sposobem spłaty kredytu spekulacyjnego, zwłaszcza kiedy gracze zaciągają go w pierwszej turze, jest ubijanie stada. Czasem warto wykupić w takim przypadku rzeźnię - kiedy kilku graczy zastosuje tę strategię a cena mięsa jest wysoka, dochód z rzeźni w czwartym roku może wielokrotnie przewyższyć cenę jej zakupu. Dobrze zrobić to wcześnie, bo kiedy zbliża się czas spłat kredytów, inni również mogą wpaść na ten pomysł.

5) Oprócz oprocentowania zwykłego kredytu warto również zwracać uwagę na zdolność kredytową (czyli jaki procent majątku wliczany jest do limitu). Kiedy zdolność kredytowa jest niska, to nasz majątek może łatwo zostać wyprzedany nawet pomimo niskiego oprocentowania, np. kiedy ceny zboża zmaleją zamiast wzrosnąć. Oczywiście nie cały majątek, lecz jakaś jego część, jednak może okazać się to dla nas niepowetowaną stratą.

Warto również zwracać uwagę na trendy. Na przykład w niektórych miastach na początku gry w ogóle nie kupuje się ziemi. W związku z tym przez kilka tur spada jej wartość, więc spada również zdolność kredytowa. Jeżeli wykorzystamy cały dostępny limit w pierwszej turze, to może się okazać, że nasz majątek będzie wyprzedawany w kolejnych turach.

6) Kupując nieruchomości takie jak sklep czy tartak pamiętaj, że całkowity dochód zależny jest od populacji miasteczka i dzielony jest na wszystkie wybudowane sklepy czy tartaki. Jeżeli wielu graczy zechce taką nieruchomość kupić, inwestycja taka może okazać się nieopłacalna (przynajmniej przez kilka pierwszych tur).

Ferma drobiu jest nieco inna - zysk nie zależy bezpośrednio od liczby wybudowanych ferm. Z drugiej strony, jeżeli pozostali gracze będą przez kilka tur z rzędu polować na bizony albo ubijać bydło, to zyski będą maleć zamiast rosnąć.

7) Zyski uzyskiwane z niektórych nieruchomości mogą być zwiększone przez inne (nie)ruchomości (np. saloon zwiększa dochody baru i hotelu). Obliczając stopę zwrotu warto wówczas podzielić całkowity zysk (tzn. zysk ze wszystkich inwestycji) przez całkowity koszt ich wykupienia, np.:

(zysk_z_dyliżansu + zysk_z_poczty (1 + bonus_od_telegrafu) (1 + bonus od dyliżansu) + zysk_z_baru (1 + bonus_od_saloonu) + zysk_z_hotelu (1 + bonus_od_saloonu) (1 + bonus_od_domu_publicznego) (1 + bonus_od_dyliżansu) / (cena_dyliżansu + cena_poczty + cena_telegrafu + cena_baru + cena_saloonu + cena_hotelu + cena_domu_publicznego)

Oczywiście nie zawsze będziemy w stanie wykupić to wszystko w jednej grze, a w szczególności w 2 tury. Warto jednak pamiętać, że bonusy się mnożą!

8) Zazwyczaj dobrą okazją do zaciągnięcia kredytu spekulacyjnego jest osuszenie bagna lub spęd krów/owiec. W pierwszym przypadku może to być ostatnia szansa zyskania przewagi nad pozostałymi graczami w grach na gromadzenie ziemi i warto to zrobić nawet, jeżeli będziemy musieli trochę do interesu dopłacić - oczywiście o ile unikniemy wyprzedaży ziemi kiedy nadejdzie czas spłaty kredytu.
oceny:   
ZPG
wypowiedzi: 19
wątków: 0

Zdecydowany start.
27.08.2016 (So) 20.02 (2770 dni temu)
Tylko zdecydowany start daje największą szansę na wygraną (lub bankruta... ). Zabezpieczanie się przed wszystkimi możliwymi zagrożeniami, sprawi że na końcu, w najlepszym wypadku będziesz miał/miała średni wynik...
  
oceny:   
Zielone Wzgórze
wypowiedzi: 133
wątków: 5

Prawdziwa rada dla nowicjuszy
29.01.2013 (Wt) 22.58 (4076 dni temu)
Wiecie jak jest w korporacji,
szef jest tylko jeden, a reszta pracuje na niego.
Moja rada szybko zapoznać się, kto tu jest szeryfem,
i nie podskakiwać za wysoko,
bo farma jest na zachodzie,
ale podatki płaci się tutaj
oceny:      
wypowiedzi: 2
wątków: 0
Najważniejsze przeliczenia
04.11.2013 (Pn) 00.03 (3798 dni temu)
Warto grać do końca, nawet jak wydaje się że rozgrywka jest już stracona. Dwa pierwsze przeliczenia potrafią ustawić grę, ale dwa ostatnie przeliczenia potrafią zmienić układ sił.
oceny:   
Drużyna Epikura
wypowiedzi: 164
wątków: 6

Kredyt
24.03.2015 (Wt) 11.34 (3292 dni temu)
Zawsze patrz na wysokość kredytu. Tak jak w życiu - kredyt w niektórych miastach może zabić np.: Waszyngton!
oceny:   
Zielone Wzgórze
wypowiedzi: 9
wątków: 1

Cel gry
21.12.2017 (Cz) 21.56 (2289 dni temu)
Czasem nie warto podążać do celu wprost, tylko troszkę zamieszać... Jeśli gramy na maksymalną ilość ziemi, to istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że wszyscy się na nią rzucą od pierwszej rundy, np. pięciu graczy na 3 działki, podczas gdy wtedy krowy i nieruchomości są za cenę wywoławczą i można je tanio kupić. Później gdy na rynek trafi duża ilość ziemi tylko nieliczni będą mieć dość gotówki, żeby zgarnąć jej znaczną ilość z rynku
oceny:   
wypowiedzi: 2
wątków: 0

Zakup zboża - cena +20%
24.05.2023 (Śr) 08.24 (309 dni temu)
W grach gdzie mamy dużo większą produkcję zboża niż przeciwnicy możemy nieco po-spekulować na rynku poprzez zakup zboża w celu podniesienia ceny.

Aby nie kupować zbyt dużo zboża można w łatwy sposób obliczyć ile należy kupić po cenie +20% aby cena wzrosła o te 20% nawet przy dużej nadprodukcji i imporcie zboża z innego miasta.

Wzór to: [(liczba mieszkańców po przeliczeniu) x 6 x 0,2 + 2 ] ? dlaczego akurat tak ?

A mianowicie zapotrzebowanie 1 mieszkańca na zboże to 6 worków po cenie wyjściowej (0%). Po cenie -20% mieszkańcy kupują 10% więcej (1,1 x 6), a po cenie +20% tylko 90% (0,9 x 6)
Różnica 1,1 - 0,9 daje właśnie te 0,2

Np. cena bazowa 5$ ; 1000 mieszkańców po 4$ będzie chciało kupić 1000 x 6 x 1,1 = 6600 worków ; po 6$ 1000 x 6 x 0,9 = 5400 ; różnica 6600 - 5400 = 1200 worków.

1000 x 6 x 0,2 + 2 = 1202 i cena ustali się na 6$ +20%

gdyby kupić tylko 1200 po +20% to po cenie 4$ i 6$ będzie taka sama oferta zakupu, a wtedy cena ustali się na 4$ (-20%). Niekiedy z zaokrągleń wynikają pewne różnice na plus lub minus stąd warto dodać 2 lub nieco więcej zamiast 1

Natomiast ile będzie mieszkańców po przeliczeniu to może będzie w kolejnej poradzie
oceny:   
wypowiedzi: 2
wątków: 0

Liczba mieszkańców po przeliczeniu
24.05.2023 (Śr) 09.50 (309 dni temu)
Porada nr 2
Wstęp: W każdym mieście na początku gry jest ustalana tak zwana liczba bazowa mieszkańców i stała liczba bazowa emigrantów (naturalna), są to parametry startowe w danym mieście.

Bazową liczbę emigrantów można sobie bez problemu wyliczyć z 1 przeliczenia :
imigracja osób ? 1/3 x (razem zmiana zatrudnienia)

np. razem zmiana zatrudnienia: 9,853 ; imigracja osób: 8 (wartość zaokrąglona) :
8 ? (9,853 / 3) = 4,7 --> 5 bazowa liczba imigrantów w mieście Springfield

W opisie gry jest tylko taka informacja: ludność: 1200 ; imigracja: niska
Niestety imigracja w opisie miast jest podawana mało precyzyjnie (niska, średnia , wysoka), ale jak pokazałem łatwo to sobie wyliczyć

Jak wyliczyć liczbę mieszkańców po przeliczeniu ? Jest na to kilka sposób:

a) Liczna mieszkańców po przeliczeniu to : Liczba mieszkańców z roku poprzedniego + stała liczna emigrantów + 1/3 x (razem zmiana zatrudnienia) czyli różnica potrzebnych pracowników w roku bieżącym i w roku poprzednim (może być ujemna lub dodatnia) można to sobie wyliczyć ale jest to nieco skomplikowane.

Springfield 1 przeliczenie 5 + 1/3 x 9,853 = 8,284 --> 8 ; 1200 + 8 = 1208 co się zgadza

b) obserwujemy liczbę ludności i jakie są zmiany co roku (ludność - zmiana) i dodajemy tą wartość do liczny ludności którą nam obecnie pokazuje gra + kilka osób więcej i wyliczamy sobie w ten sposób ile może być mieszkańców po przeliczeniu.

Czyli np ludność obecnie 100 ; zmiany co roku od +3 do +6 czyli dodajmy sobie +10 i możemy przyjąć że maksymalnie po przeliczeniu będzie 110 osób

Bardzo dobrze się to sprawdza w grach z małą ilością graczy (np. El Paso) i gdy cała ziemia rządowa została już sprzedana bo wtedy nie ma dużego zapotrzebowania na nowych pracowników. Uważać trzeba w grach gdzie można uprawiać tytoń gdyż na każdą działkę tytoniu potrzeby jest 1 pracownik i wtedy liczba mieszkańców może poszybować w górę a przy okazji płace

Przy obliczaniu liczby mieszkańców pod uwagę trzeba też brać tzw. gorączkę złota ale informacja o tym pojawia się w grze i jest podana liczba nowo przybyłych
oceny:   
wypowiedzi: 10
wątków: 0
taka sobie rada
29.01.2013 (Wt) 23.36 (4076 dni temu)
obserwuj lepszych i udoskonalaj ich technikę. jak mówią starzy górale: jak się nie przewrócisz to się nie nauczysz"
oceny:      
wypowiedzi: 19
wątków: 0
Zdrowe podejście
06.02.2013 (Śr) 17.26 (4068 dni temu)
1.Trzeba grać by wygrywać
2.Grać tak by czerpać przyjemność z gry
3.Gra nie może stać się nałogiem i przesłonić niczego co jest ważne w życiu
oceny:      
wypowiedzi: 4
wątków: 0

el paso 32 na export
21.12.2013 (So) 19.04 (3750 dni temu)
bardzo ale to bardzo trudno splacic 2 kredyt
oceny:      
wypowiedzi: 99
wątków: 16
liczenie zysku z nieruchomosci
18.04.2014 (Pt) 14.42 (3632 dni temu)
tura 1

masz 1000$ zdolnosc kredytowa wynosi 60% majatku a odsetki 30% koszta ogolne 10%. Czyli lacznie mozesz dokonac zakupu za 1600$.
Kupujesz nieruchomosc za 1600$.

a) zysk z nieruchomosci wynosi 200$
b) zysk z nieruchomosci wynosi 500$
c) zysk z nieruchomosci wynosi 1000$


tura 2

twoj majatek to 75% z ceny zakupu nieruchomosci + to co masz w gotowce.
75% ceny zakupu nieruchomosci to 1200$.
to co masz w gotowce

a)
zysk z nieuchomosci 200$

koszta ogolne: 10% z wartosci nieruchomosci i gotowki czyli 10% z 1200$+200$= 140$

zadluzenie:
600$ - po zakupie nieruchomosci(1000$ z wlasnej gotowki a 600$ bylo na kredyt)
-60$ - odejmujemy zysk z nieruchomosci - koszta ogolne o tyle pomniejsza sie zadluzenie -200$ + 140$=-60$
----
540$ -

odsetki: 30% z zadluzenia czyli 30% z 540$ = 162$

majatek: nieruchosc - zadluzenie czyli 1200$ - 540$ - 162$ = 498$

gotowka + zdolnosc kredytowa musi byc wieksza niz zadluzenie z odsetkami inaczej nastepuje wyprzedaż.

czyli 0$(brak gotowki) + 60% z 498$ > 540$ +162$ => 298,8$ > 702$ co jest nieprawda

w zwiazku z czym nastepuje wyprzedaż nieruchomosci za 1200$

i od tego ponownie sa liczone sa wszystkie kroki powyzej czyli w tym przypadku to bedzie:
koszta ogolne: kupilismy nieruchosc za 1600$ zostala ona zlicytowana za 1200$ ale i tak mielismy z niej zysk 200$
czyli mielismy 1000$ wlsanej gotowki. stacilismy 400$ na wyprzedaży, a w miedzyczasie mielismy dodatkowe 200$ zysku.
co daje 1000$ - 400$ +200$ = 800$ stan posiadanej gotowki
od tego 10% kosztow ogolnych daje 80$

odsetki:0$

zdolnosc kredytowa 60% z posiadanej gotowki czyli 60% z 800$ = 420$

czyli po takim interesie 2 ture zaczynaloby sie z 800$ i 420$ dolarami w zdolnosci kredytowej czyli moznaby dokonac zakupow za 1220$

majatek 800$ < 1000$ z 1 tury czyli strata na zakupie nieruchomosci

b) zysk z nieruchomosci 500$

koszta ogolne: 10 % z 1200$ + 500$= 170$

zadluzenie
600$
-330$ odejmujemy zysk z nieruchomosci - koszta ogolne o tyle pomniejsza sie zadluzenie -500$ + 170$=330$
----
270$

odsetki z zadłużenia 30% z 270=81$

majatek: 1200$ - 330$ -81$= 789$

sprawdzenie czy nastapi wyprzedaż:

60% z majatku > lacznego zadłuzenia z odsetkami => 60% z 789$ > 270$ + 81$ => 473,4 > 351 co jest prawda i wyprzedaż nie nastepuje

2 ture zaczynamy z nieruchomoscia i stanem konta -351$ przy zdolnosci kredytowej 473$ czyli mamy do dyspozycji 122$

majatek: 1200$ - 351$ = 749$ czyli mniej niz w 1 turze ale mamy nieruchomosc co przynosi zysk i sie powoli refiansuje

c) zysk z nieruchomosci 1000$

koszta ogolne 10% z 1200$ +1000$ = 220$

zadluzenie:
600$
- 780$ (-1000 +220)
------
-180$ < 0 czyli zadluzenia brak i nie bedzie odsetek

czyli

2 ture zaczynamy z nieruchomoscia i stanem konta 180$ przy zdolnosci kredytowej 60% z wartosci nieruchomosci i posiadanej gotowki czyli 60% z 1200$ + 180$= 828$ co daje nam lacznie do dyspozycji 1008$

majatek: 1200$ +180$ >1000$ czyli dobry interes z zakupem nieruchomosci
oceny:      
Gildia Grabieżców
wypowiedzi: 1
wątków: 0

Circle of life.
29.10.2021 (Pt) 16.52 (881 dni temu)
Gra ?Farmersi? jest jak puzzle: rozkładasz elementy i układasz, potem bierzesz inny obrazek do układania, zapraszasz innych graczy do wspólnej gry, zwiększasz poziom trudności... po pewnym czasie znasz już każdą układankę i doświadczenie zaczyna wygrywać ze spostrzegawczością. Ostatecznie content spada do zera i jedyną wartością uzyskaną w grze są znajomosci. Jak każda zabawka, tak i puzzle warto ułożyć i schować do szafy. Może czasami do nich sięgnąć z sentymentu lub ciekawości. Ludzie rozsądni rozumieją, że zabawa przez większość życia jest stratą czasu.
Może za kolejne 10 lat znów spotkam tutaj starych znajomych. Póki co ciekawi mnie, jak tu się zmieniło.



Forum >> tips & tricks >> == Akademia Graczy ==