OK. no więc krok po kroku - oto jak działa liczenie PD:
1. dla każdego gracza liczony jest 'współczynnik trudności' - nazwijmy go W1. w uproszczeniu - im wyższe mam PD na początku rozgrywki (PD1) w stosunku do pozostałych przeciwników, tym wyższy dla mnie W1.
2. liczone są 'punkty wyjściowe na gracza' (W2) - czyli ile przeciętnie gracz powinien zarobić PD w danej rozgrywce. Im wyższe PD graczy, tym więcej PD można zarobić
3. dla każdego gracza liczony jest oczekiwany wynik. W skrócie - im gracz ma wyższy W1 tym wyższy wynik powinien osiągnąć. Przykładowo jeśli średni wynik w tej rozgrywce wyniósł 100 (niezależnie czy wartość majątku, czy ilość krów, czy ilość działek), a w danej rozgrywce ja mam W1 = 1,2 a ktoś inny ma W1=1,0 to algorytm oczekuje, że osiągnę wynik o 20% lepszy niż ta druga osoba (np. ja osiągnę wynik 114, a ta osoba 95) - wtedy osiągniemy tą samą zmianę PD.
4. dla każdego gracza liczone jest 'odchylenie wyniku ponad bankrut' (W3).
Jeśli gracz osiągnie wynik równy 0 (bankrut) (zależnie od celu: 0 majątku, 0 działek, 0 krów etc) to ma odchylenie równe 0%. Jeśli jego faktyczny wynik wyniesie tyle co 'oczekiwany wynik' to odchylenie wynosi 100% (czyli osiągnął plan).
5. dla każdego gracza liczona jest 'zmiana PD' - w uproszczeniu: jeśli gracz ma wynik 0, to dostaje -W2. Jeśli ma W3>0, to otrzymuje -W2 + 2 x W2 x W3. Czyli przy W3=100% otrzymuje po prostu W2 PD. Czyli jeśli każdy zrealizuje swój plan w 100%, to każdy otrzyma tą samą liczbę PD 'pkty wyjściowe na gracza'.
6. Dla zwycięzcy dodawana jest premia - wynosi ona W2 / 3. Jeśli kilku graczy zdobyło premię, to jest ona dzielona na równe części.
Dochodzą jeszcze te korekty, opisane w wątku
http://farmersi.pl/forum_watektresc.php?id_watek=493&id_temat=3&od=1Ogólne idee mechanizmu są takie:
- im ktoś jest lepszy (ma więcej PD) tym wyżej powinien mieć poprzeczkę
- dzięki temu nowicjusze nie powinni bać się grać z 'ekspertami', a 'eksperci' nie powinni zbyt łatwo zarabiać PD 'kosząc' nowicjuszy.
- ważne są wyniki względne (czyli jak wypadłeś w porównaniu z rywalami), a nie bezwzględne (można wszystkie wyniki pomnożyć przez 100, a zmiany PD będą takie same.
- algorytm jest identyczny, niezależnie od celu rozgrywki.
- jeśli gracz osiągnie wynik 0 (bankrut) to dostaje niemal taki sam wynik PD jakby osiągnął wynik 1 czy 2 (niemal bankrut). Bankrut nie jest więc 'premiowany'.