gry online

 tematów: 33      wątków: 2617      wypowiedzi: 27.803
autor: fraza:
jeśli chcesz brać udział w dyskusji zaloguj się: użytkownik: hasło:
Podsumowanie aktywności na forum w ciągu ostatnich 24 godzin

Forum >> niezależne gazety >> Teoria Gier w praktyce - Oczko


poprzedni
system automatycznej korekty błędów

autor treść
wypowiedzi: 715
wątków: 56
Teoria Gier w praktyce - Oczko
12.12.2012 (Śr) 10.17 (4156 dni temu)
Wstęp:
Oczko – prosta gra karciana, polegająca na dobieraniu kolejnych kart dotąd, aby osiągnąć wartość liczbową posiadanych kart jak najbliższą (ale nie większą niż) 21. Gracz otrzymuje kolejne karty z talii dotąd, aż sam zdecyduje, że nie chce już więcej kart, lub otrzyma wynik 21 lub większy. Suma większa lub równa 22 oznacza przegraną. Wyjątkiem od tej reguły jest perskie oczko (dwa asy). Perskie oczko zawsze oznacza wygraną.

W oczko gra się talią od 2 do asa.

Punktacja:
Karty 2 do 10 mają wartość równą wartości karty
walet – 2 pkt.
dama – 3 pkt.
król – 4 pkt.
As – 11 pkt.

Mistrzostwa:

U Loreny były rozgrywane farmerskie mistrzostwa w oczko (z tego co pamiętam to systemem pucharowym do dwóch zwycięstw). Ja organizuję teraz wirtualne ! Zabieram się do tego z rozmachem:
Zasady:
- system rozgrywek: pojedynki każdy z każdym
- ilość rozgrywek: w zależności od liczby uczestników, biorę pod uwagę przedział: 10.000.000 - 1.000.000.000 gier każdy z każdym -> tak aby każdy zdążył się rozgrzać i pokazać swoje umiejętności

Nagrody: [część do edycji]
- dla zwycięzcy: gra planszowa Pędzące Żółwie -> emocjonująca gra towarzyska o prostych i dynamicznych zasadach
- 2 abonamenty kwartalne w grze farmersi.pl
- medale widoczne w profilu gracza dla kilku najlepszych uczestników

Więcej szczegółów:
- w każdej grze pojedynkowej dwaj przeciwnicy grają na swoich kopiach tej samej potasowanej talii
- punktacja w ramach jednej gry:
-- 3p za zwycięstwo
-- 1p za remis
-- 0p za porażkę
-- sytuacja w której obydwaj gracze przekroczą 21p będzie liczona jako podwójna porażka
- w ramach jednego pojedynku pomiędzy dwoma graczami liczona jest suma punktów z wszystkich gier i punktacja w pojedynku:
-- 3p za zwycięstwo
-- 1p za remis
-- 0p za porażkę
- zwycięzcą mistrzostw zostaje gracz, który zdobędzie największą liczbę punktów

Specyfikacja zawodników biorących udział w mistrzostwach:
- nie dopuszczamy do mistrzostw zawodników grających losowo
- nie dopuszczamy do mistrzostw zawodników pamiętających swoje zagrania
- każdy zawodnik biorący udział w mistrzostwach jest 7 liczbami z przedziału 1-21

Przebieg jednej gry na poziomie technicznym:
- zawodnik dostaje sumę oczek na 2 kartach jakie dostał i na tej podstawie podejmuje decyzję czy bierze kolejną kartę
- zawodnik dostaje sumę oczek na 3 kartach jakie dostał i na tej podstawie podejmuje decyzję czy bierze kolejną kartę
- ... 4, 5, 6, 7, 8
- gra kończy się gdy zawodnik ma 21 lub więcej oczek w kartach lub gdy zrezygnuje z dalszego dobierania kart
- porównywane są wyniki dwóch zawodników


Ogólne:
- każdy gracz może wystawić do turnieju dwóch zawodników
- zawodnik jest 7 liczbami z przedziału 1-21 z czego:
-- pierwsza liczba oznacza poniżej jakiej liczby punktów w dwóch kartach decyduje się brać trzecią kartę
-- druga liczba oznacza poniżej jakiej liczby punktów w trzech kartach decyduje się brać czwartą kartę
-- ... 3, 4, 5, 6, 7
- można wylosować najwyżej 9 kart aby suma ich wartości była mniejsza niż 21

Przykład:
- zawodnik: [16, 16, 16, 16, 16, 16, 16] będzie dobierał kolejne karty dopóki będzie miał mniej niż 16 punktów (UWAGA ! czyli mając dokładnie 16 punktów nie będzie już dobierał kolejnej karty)
- zawodnik: [10, 21, 15, 15, 15, 15, 15] dobierze 3 kartę jeśli w pierwszych dwóch będzie miał mniej niż 10 punktów, czwartą kartę dobierze zawsze, a 5 i kolejne tylko w przypadku gdy będzie miał w dotychczasowych mniej niż 15 punktów

Terminarz:
- do 21 grudnia bieżącego roku można składać zgłoszenia pisząc wiadomości prywatne do mnie
- 22-26 grudnia zostanie rozegrany turniej na moim komputerze -> w zależności od liczby zgłoszonych zawodników dobiorę liczbę gier każdego z każdym, wstępne szacunki mówią, że w ciągu dnia na moim komputerze algorytmy grające rozgrywają około 1 000 000 000 000 (słownie: 1 bilion) gier,
- wyniki zostaną ogłoszone jeszcze w tym roku !

Postanowienia końcowe:
- ja nie wystawiam swoich zawodników w mistrzostwach, rozegram sobie sparingi poza nimi
- przymierzam się do organizacji kolejnego tego typu konkursu z czymś w rodzaju gry bitewnej w której podobnie jak tutaj strategia rozgrywki zawarta będzie w kilku liczbach
oceny:   
wypowiedzi: 7
wątków: 0
praktyka
29.12.2012 (So) 22.15 (4139 dni temu)
ale po co tak męczyć komputer?
a w praktyce człowiek kierowałby się emocjami i przegrywałby częściej
wypowiedzi: 2960
wątków: 471

liczba gier
29.12.2012 (So) 22.24 (4139 dni temu)
@kacperp - ale zobacz na wyniki. np http://zylo.pl/TeoriaGier/Oczko/END_2
róznice są istotne zwykle już na drugiej lub trzeciej cyfrze. tzn. różnice co najmniej kilkuprocentowe.
jak by próba statystyczna była z 10000 razy mniejsza wyniki nie powinny się istotnie zmienić.
zamiast 90h liczenia byłoby pół minuty.
  
wypowiedzi: 2960
wątków: 471

perskie oczko
29.12.2012 (So) 22.29 (4139 dni temu)
"Wyjątkiem od tej reguły jest perskie oczko (dwa asy). Perskie oczko zawsze oznacza wygraną" - wydaje mi sie, ze ta zasada jest zupełnie poza zakresem naszych strategii, które dotyczą tego co robić mając co najmniej trzy karty w ręku. może lepiej byłoby więc w tej symulacji perskiego oczka nie uwzględniać? w minimalny sposób może zakłócać wyniki.


moznaby zrobić analogiczne gry z kośćmi - np. strategia aby wyrzucić sumarycznie najwięcej oczek 6 kośćmi mogąc dorzucać max np. 4 razy. (zapewne to byłoby znacznie prościej policzyć w excelu )
  
wypowiedzi: 32
wątków: 2
liczba gier
29.12.2012 (So) 22.34 (4139 dni temu)
szeryf
Oczywiście, ale nie wiemy jak potoczyło się pierwsze 10.000 gier dla każdego pojedynku
wypowiedzi: 715
wątków: 56
@Szeryf
29.12.2012 (So) 22.40 (4139 dni temu)
zylo - po co taka liczba gier? "Każdy zawodnik rozegrał z każdym 2 miliardy gier" - czy jak by każdy z każdym rozegrał 10 tys gier, to wynik byłby inny?
pewnie identyczny.


Byłby inny, rozegrałem z 10 turniejów po 10 000 gier aby chociaż top5 było takie samo.

Szansa na to, żeby w 8 kartach mieć 16p to 1: 752 538 150

Czyli gdyby były 2 zestawy takie same na 6 pierwszych liczbach i mające na 7 liczbie: 16 i 17, to rozdanie na którym wyszłaby ta różnica trafia się raz na 750 milionów rozdań...


no wlasnie - ciekawe jaka jest optymalna strategia.
ciekawe na ile strategia naszych zwycięzców jest zbliżona do optymalnej...


Odpowiedź już była:
Trójka zwycięzców wystawiła takiego samego zawodnika: (17, 17, 17, 16, 16, 16, 16/15) i to jest statystycznie najlepsza strategia przy jednoosobowej grze w oczko z użyciem potasowanej talii

Nie zasygnalizowałem tego mocno, ale to jest optymalna strategia przy takich założeniach, zanim ogłosiłem turniej to moje programy rozegrały pomiędzy sobą wiele bilionów gier .
oceny:   
wypowiedzi: 74
wątków: 4
pierwszy ruch
30.12.2012 (Nd) 13.19 (4138 dni temu)
Przy założeniach gry ustalonych przez zylo, pozwolę sobie wyjaśnić dlaczego nie opłaca się dobierać trzeciej karty mając 17 punktów.

Aby mieć w dwóch kartach 17 punktów możliwe są następujące kombinacje:
11+6, 10+7, 9+8. Ważne jest tutaj to, że najniższa możliwa karta dająca 17 punktów w dwóch kartach to 6.

Jeśli dobierzemy kartę to aby nie przegrać musimy dobrać kartę wartą 2,3 lub 4 punkty. Policzmy zatem ile jest takich kart. Zostało nam w stosie 50 kart, ale zostały nam wszystkie karty o wartościach 2,3 lub 4. Więc takich kart zostało nam 24. Jaka jest szansa wylosowania 'dobrej' karty? 24/50=48%.

Wynik ten oznacza, że w 100 rozgrywkach powiedzie się nam tylko w 48 przypadkach, podczas gdy 52 przegramy. Wniosek: nie opłaca się dobierać karty mając 17 punktów (łatwo uzasadnić, że tym bardziej 18 lub 19, przy 20 już się nie da dobrać, żeby nie przegrać).

To, że opłaca się dobierać mając 16 w 2 kartach można policzyć analogicznie, ale rachunki się komplikują, bo 16 może być m.in. 11+5, więc 5 można również dobrać, ale jak jest w pierwszych dwóch kartach to szansa spada. Tym bardziej liczenie jaka jest szansa po 3 i 4 kartach jest coraz trudniejsze. Wiem jak to można policzyć, ale na potrzeby tego zadania ograniczyłem się do 3. karty, a pozostałe na dobrałem na wyczucie. Widoczna jest zależność im więcej mamy kart, to aby mieć 17 punktów, wykorzystujemy niskie karty, więc jest ich mniej w pozostałym stosie, co automatycznie ogranicza szansę dociągnięcia 'dobrej'.



Forum >> niezależne gazety >> Teoria Gier w praktyce - Oczko


poprzedni