gry online


KRÓTKI PRZEWODNIK   PEŁNY OPIS  
 Algorytmy (xls - 87kB)
 Opis gry (pdf - 480kB)
 Akademia Farmera
 Regulamin gry
 mini-Farmersi w Excelu (zip - 340kB)





Podstawy

Cele gry

Każda rozgrywka ma jeden spośród pięciu możliwych celów: zdobycie jak największego majątku (a), zakupienie jak największej ilości ziemi (b), zebranie w spichlerzu jak najwięcej zboża (c), osiągnięcie jak najwyższych wpływów z eksportu (d) lub osiągnięcie jak najliczniejszego stada krów lub owiec (e). W zależności od wybranego celu, nazwa rozgrywki ma na końcu literę 'a', 'b', 'c', 'd' lub 'e'. Końcowy wynik w grze zależy tylko od parametru określonego w celu gry - przykładowo jeśli celem jest zebranie jak najwięcej pszenicy w spichlerzu, to wysokość majątku nie ma wpływu na wynik w grze.


Prowadzenie farmy

W grze Farmersi wcielasz się w rolę farmera w jednym z miasteczek XIX-wiecznej Ameryki Północnej. Na swojej farmie hodujesz bydło i uprawiasz zboże. Dzięki hodowli pozyskujesz mleko lub wełnę oraz mięso, które sprzedajesz na targu w miasteczku. Zboże możesz sprzedawać na rynku lokalnym, jak również w nieodległym dużym mieście. Podobnie bydło możesz sprzedawać na rynku lokalnym lub rynku dużego miasta, zwanym w grze umownie "rynkiem eksportowym".

Swoją farmę możesz rozwijać na kilka sposobów - dokupując ziemię oraz krowy, budując systemy irygacyjne na swoich polach czy inwestując w nowe technologie. Twoje bydło rozmnaża się, umożliwiając ci zwiększanie przychodów ze sprzedaży mleka i mięsa. Możesz też inwestować w samodzielne inwestycje, takie jak młyn, sklep czy bar. Przynoszą one dochód i nie są powiązane z czynnikami produkcji, takimi jak ziemia, czy krowy. Działalność na farmie można więc podzielić na trzy niezależne obszary, co ilustruje poniższy diagram:

Oprócz ciebie w miasteczku swoje farmy mają inni gracze. Każdy startuje mając te same warunki wyjściowe, a sukces gracza zależy wyłącznie od jego decyzji. Osobnym graczem są mieszkańcy miasteczka. Oni też posiadają ziemię, nieruchomości (np. młyn, kuźnię) i krowy, uprawiają zboże oraz pozyskują mięso i mleko, jak również są stroną sprzedającą i kupującą na rynku zboża, bydła i ziemi. Ponadto niektórzy mieszkańcy są twoimi pracownikami - płacisz im wynagrodzenie, a oni uprawiają twoje pola i dbają o twoje bydło.


Kolejność wydarzeń

Jedna tura rozgrywki to jeden rok życia na farmie. Decyzje gracza podejmowane są w okolicach września i dotyczą całego najbliższego roku. Pierwszym wydarzeniem po podjęciu decyzji jest przeliczenie rynku bydła i rynku ziemi. Oferty popytu i podaży wszystkich graczy są dodawane, liczona jest cena rynkowa i zawarte transakcje. Następnie dokonywane są nowe inwestycje, a zwierzęta przeznaczone na ubój przetwarzane jest na mięso. Jesienią rodzą się nowe krowy.

Przez cały rok krowy (z wyjątkiem nowo narodzonych krów) dają mleko. Na wiosnę odbywa się spęd bydła na rynek eksportowy. Pod koniec lipca rozpoczynają się żniwa, a następnie przeliczany jest rynek zboża - lokalny i eksportowy. Kolejność poszczególnych wydarzeń przedstawia poniższy diagram.

Zdarzenia i specyfika miast

W niektórych miastach występują zdarzenia losowe. Polegają one na tym, że parametry rozgrywki przez pewien czas ulegają zmianie. Jednocześnie nie do końca wiadomo, kiedy dokładnie ta zmiana nastąpi. Przykładowo w Wilmington pojawia się susza - rozpoczyna się ona z jednakowym prawdopodobieństwem latem 1835, 1836 lub 1837 roku. Trwa przez dwa lata, co powoduje zmniejszenie żyzności gleb o 30%, a dodatkowo w pierwszym roku suszy ginie 40% bydła. Zdarzenie losowe jest zawsze opisane, więc można w pewnym stopniu przygotować się na jego nadejście. Jest to jedyny element w grze Farmersi, w którym istnieje czynnik losowy. Inne zdarzenia losowe to np. ataki Indian, zaraza wśród krów, szarańcza, epidemia cholery.

Występują również zdarzenia nielosowe - we wszystkich miastach, gdy cena lokalna zboża lub krów/owiec przewyższa o 30% cenę w mieście eksportowym (w przypadku braku możliwości eksportu cena eksportowa też jest kalkulowana), pojawia się w następnym roku import danych dóbr i ich podaż dla wszystkich poziomów cen jest odpowiednio zwiększona . Inne zdarzenia nielosowe (np. podwyżka stóp procentowych, fabryka serów, prohibicja) opisane są w zakładce "zaawansowane". Inną kategorią zdarzeń są zdarzenia interaktywne - gracz staje przed możliwością dokonania decyzji w określonej sytuacji, np. czy podejmuje handel z Indianami wymieniając krowy na skóry bizonów.

Niektóre miasta mają też jasno określoną specyfikę - np. w San Francisco, w związku z gorączką złota, płace rosną szybciej niż zazwyczaj i napływa coraz większa fala imigrantów, w Nashville po piątej turze następuje podwyżka podatków, w Santa Fe mieszkańcy jedzą dwa razy więcej mięsa, a w Dallas hodowana jest mięsna rasa krów, dająca 3 razy mniej mleka.